Friday, May 12, 2006

Finnpajsare med afasi

Ursäkta, men hur fördomsfull och korkad får en journalist vara i en text som publiceras i en av Sveriges största tidningar?

Läser som de flesta andra om det fruktansvärda mordet på Bobby. Trots att man av texternas innehåll borde ha blivit så bortdomnad att man inte reagerar på ordvalet, så åker mina ögonbryn ändå upp till hårfästet när jag läser följande:

"Jag undrar om det kan bero på viss halvspråkighet eftersom hon är uppvuxen i en finskspråkig familj samtidigt som svenskan ändå var det sociala språk hon föddes till. Jag undrar om en kulturfaktor spelar roll: finnar är ofta tystlåtna och fåordiga. Deras berättelser är ofta lakoniska, bygger på nyckelord och nyckelepisoder, inte på flytande förlopp."

Halvspråkigheten kan jag möjligtvis köpa, om det nu är så att hon växt upp i en språkligt mycket torftig miljö och aldrig fått chans att utveckla sin tvåspråkighet och göra den till en tillgång. Men att finnar är fåordiga och inte kan kan "återge iaktagelser och förlopp i ett strukturerat sammanhang". Ska man skratta eller gråta? Hur länge ska finnar betraktas som halvt efterblivna för att en del av dem inte har för vana att vara flåshurtigt pladdrande om allsköns oviktiga ting med fan och hans moster? Vilken annan folkgrupp kan man vara så öppet fördomsfull mot som finnar? "Jo, hon är ju halvnorsk och som vi alla vet är ju norrmän förtjusta i friluftsliv, det var nog därför de drog ut honom i snön." Nej, jag menar verkligen inte att skoja om det fruktansvärda som hände Bobby, jag vill bara ge ett exempel på hur bisarr Aftonbladets text är.

Kanske jag borde upplysa Ebba von Essen, som för övrigt är försedd med viss psykologisk intuition, att jag vid ett flertal tillfällen träffat finnar som pratat flera fullständiga meningar i streck. En del faktiskt om banala saker som väder och vind. Obekräftade rykten säger tom att det finns finska författare som skrivit hela böcker - där man lyckats skildra både händelseförlopp och iaktagelser. Tänka sig.

1 Comments:

Blogger steffanie said...

Än har vi inte lämnat rastänkandet bakom oss verkar det som...

12 May, 2006 14:57  

Post a Comment

<< Home