Thursday, June 26, 2008

Duplofeminism

Försöker vara lekmamma och leker med Duplo med treåringen. Blir tilldelad den sedvanliga mamma-duplogubben (hon med brun pottfrisyr och prickig scarf).
-"Nu vill jag köra traktor", säger mamma-gubben, och går mot duplotraktorn.
-"Nej", ylar treåringen. "Flickor kan inte köra traktor!"
Försöker dölja röken som kommer ut ur öronen - varifrån får små barn dessa idéer!?
-"Joho, det kan de visst!"
- "Nähä!"
-"Joho, flickor och pojkar kan göra precis samma saker", säger jag med bestämd röst. Funderar på att ta upp undantagen att flickor inte kan kissa stående och pojkar inte föda barn, men jag vet inte i vilken utsträckning det applicerar på dublogubbar, så jag avstår. "Så nu vill jag köra traktor".
- "Nej, bara Byggare Bob-gubbar får köra traktor. De som har sån här", argumenterar han och pekar på sin duplogubbes gula hjälm.
- "Jaha, vad får min mamma-gubbe göra då?", frågar jag uppgivet.
- "Vara där", säger han och pekar på duplokossan bakom duplostaketet.
Således ska jag valla duplokorna iförd min prickiga scarf.

Senare samma dag. Fortsatt duplolek.
-"Mamma här är du"
Jag får en duplogubbe med hjälm.
-"Jaha, en Byggare Bob-gubbe".
-" Ja", säger treåringen med bestämd röst, "flickor kan också vara Byggare Bob".
- "Precis. Nu ska jag köra traktor".

Jag tror poletten trillade ner. Nu ska vi skriva jämställdhetsplan för duplobondgården.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home