Friday, June 13, 2008

Roll on mama

Som ni kanske minns hade vi lite svettigt med monteringen av barnvagnen, dagen efter hemkomst från BB. Det visade sig att förklaringen var lika enkel som nedslående - framhjulen var defekta och måste bytas ut (vi hade en liten olycka innan vagnen packades ihop förra gången och kollade idiotiskt nog inte om vagnen var i skick efter det). Hur som - där stod vi med en tvådygnsbäbis men utan vagn. Nog för att vi burit storebror i alla möjliga tänkbara bäranordningar men en vagn vill man ju ändå ha. Om inte annat för att dra hem sina shoppingfynd. Eftersom jag vid det här tillfället, när vår barnvagns oduglighet just visat sig, ännu inte inlett min zenbuddhistiska fas i livet, blev jag helt bananas. Slet mitt hår, skällde och grät. Månne en och annan hormon var med i spelet också. Far i huset försökte föreslå alla möjliga tänkbara, tillfälliga lösningar på problemet (jo, precis alla - utom möjligtvis alternativet att strippa rullstolen som står parkerad i trapphuset på två hjul och montera dem på barnvagnen) men jag ratade dem alla. Således fick far och son göra en akututryckning och fara iväg och hyra en vagn. Så en vagn fick vi. En tysk vagn. Jo då, tysk kvalitet! Och tysk design. Dessvärre.

Inte är jag så snobbig att jag inte kan köra runt med en vagn som är ful som stryk. Jag är för gammal och mogen för sånt. Vad värre är så är den otymplig som ett kokadaver. Det är som att köra runt med en frysbox på hjul. På mina barnvagnspromenader får jag lust att ha rutig flanellskjorta och sjunga truck driving songs (ooohhh my eighteen wheeeeeler.....) medan jag mejar ner allt och alla på tre meters radie från oss. Jag kan riktigt se hur personalen i närbutiken suckar när vi gör entré - vi fastnar ju i varenda hörn, proppar igen gångarna och välter ner allt skit som står på nån hyllkant och dinglar. Och övriga kunder höjer på ögonbrynen och ställer den ordlösa frågan: 'Exakt VAD tänkte du när du skaffade den där vagnen?'. Då har jag lust att plocka fram en liten skylt där det står "Min riktiga vagn är en Gwyneth- vagn!" Vilket jag förstås inte gör, jag bara ler lite skamset, svettas, svär och plockar upp alla tvåhundra russinpaket jag just vält ner. Tänk att man kan längta besatt efter två gummihjul från Holland?

Men visst har den sina fördelar. Om det var möjligt, rent utbudsmässigt, skulle jag kunna storhandla på närbutiken. Dra hem en halv slaktad gris, 10 kg potatis, en bal toapapper, en årsförbrukning blöjor och kanske även ett tiotal vällingtetror med sugrör. Allt fraktat hem i vagnens varukorg. Jorå, den har sina fördelar. Roll on eighteeeen wheeeeler!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home