Tuesday, April 22, 2008

Trädgårdsprofylax

Nästa vecka skriver på köpebrevet för kolonilotten, så nu är vi snart i mål! Jag har börjat förbereda mig för denna nya fas i livet, som trädgårdsinnehavare. Tre trädgårdsböcker har beställts. Jag sökte efter nåt i stil med "Trädgårdsskötsel för idioter" men det fanns visst inte, så jag hoppas att de som kommer ändå har något avsnitt på vår nivå om typ hur man klipper gräset. Sen har jag sett mitt första avsnitt av Söderläge , som faktiskt gick på finsk TV, där jag lärde mig att om man sätter någon slags kant runt rabatten så smyger inte gräsmattan upp i rabatten. Vilket tips! Det ska jag komma ihåg. Resten av programmet handlade om att plantera träd, men det kändes så avancerat så det la jag inte på minnet. Sist men inte minst köpte jag idag ett ex av tidningen Lantliv. Nu ligger ju kolonilotten innanför gränsen för vad som kan kallas centrala Helsingfors, så jag vet inte om det kan räknas som lantliv. Men om man mer ser lantliv som ett state of mind, så då är det väl lantliv. I det första reportaget poserar Damernas Världs modechef Martina Bonnier iklädd en Prada-outfit på sitt lanstställe på Lidingö. Lidingö är ju också ganska centralt och jag lade faktiskt igår undan er urtvättad t-shirt från Maja Gräddnosloppet 2004 som jag tänkte ha på kolonilotten, om jag målar eller så, så känslan blir nog ganska lika den i reportaget. Undrar vad man mer kan göra för att förbereda sig? Shoppa några ärtiga trädgårdshandskar kanske?

1 Comments:

Blogger K said...

Men du kan ju forbereda jattemycket!! Ett par artiga tradgardshandskar bade till dig och till sonen, varsin liten tradgardsspade samt kratta om du tanker gora slag i saken o fixa rabatten! Kolla pa nagra lackra utemobler att satta i syrenbersan, spana pa vilka vaxter du vill ha, kanske gora en liten kryddhylla, krukor o allt mojligt vet ja!! Sager hon som har en balkong som har vaxter (mest kryddor) men inga mobler, hahaha men jag skulle garna vilja ha en lite storre balkong eller terass sa jag kan fa plats me allt jag skulle vilja ha! Lite avis pa kolonilotten e ja! tyvarr finns inte det konceptet har i spanien. :( kram

23 April, 2008 11:40  

Post a Comment

<< Home