Thursday, May 18, 2006

Kvällens favoriter

Inför kvällens stora begivenhet har jag och två kollegor sammanställt varsin lista på vilka kandidater vi tror går vidare till final.

Min lista ser ut så här:

Sverige
Finland
Ukraina
Island
Belgien
Bosnien
Makedonien
Armenien
Monaco
Andorra

De tre sista är lite nödlösning, men de andra är jag rätt säkra på. Måste alltså erkänan att jag bytt inställning till Lordi. De verkar ju riktigt sympatiska (särskilt jämfört med Carola)! I chattet med Aftonbladets läsare medgav de att svensk choklad är bättre än finsk. Bara en sån sak! Finnar är alltid så tjatiga med sin Fazer.

De ena kollegan, en riktig esc-nörd, gjorde följande lista:

Finland
Sverige
Bosnien
Ryssland
Belgien
Makedonien
Turkiet
Ukraina
Slovenien
Polen

Hallå, Polen!! Om Polen går till final ska jag, ööö, ja jag kom inte på nåt bra men i alla fall, ni vet vad jag menar. Och Turkiet? De må nu vara en massa turkar i Tyskland som röstar på hemlandet, men låten är ju hemsk, och inte blir den bättre av att den sjungs i falsett.

Den andra kollegan är total ointresserad av ESC, har inte hört varken Lordi eller Carola (eller någon annan låt), men har som statsvetare baserat sin lista på "hur länder kommer överens sinsemellan, vem EU tycker synd/mycket om och vilken "fiilis" jag har om länderna". Hennes lista ser ut så här:

Armenien
Vitryssland
Bosnien
Finland
Island
Bulgarien
Lettland
Macedonien
Slovenien
Sverige

Inte så illa! Lettland och Vitryssland är ju tyvärr bara att räkna bort och Slovenien minns jag inte ens, men annars så.

Vi väntar med spänning! Och visst får Carola min röst, en i alla fall!, när jag nu som utlandssvensk har möjlighet att rösta på henne. Men hon är ändå galen.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

YEAH, ESC-nörden hade flest rätt och Polen kom faktiskt elva, bara sex poäng efter Makedonien. Ja gräsligt, men sånt kan ju vara farligt... Andorra blev faktiskt sist, hade det månne nåt med kostymerna att göra?!

22 May, 2006 14:49  
Blogger rabarber said...

Ja ja, jag har ju erkännt mig besegrad! Andorras scenoutfits var groteska - och så snackar man om att Lordi spökat ut sig...

23 May, 2006 13:11  

Post a Comment

<< Home