Wednesday, February 06, 2008

Akta dig för broccolin, lille vän

Så ploppar det upp igen - skräckrubrikerna om riskerna med att ge vegetarisk kost till barn. Visserligen säger ju dietisten att med kunskap är det inga problem, men det verkar ju knappast vara något hon rekommenderar. Så det underliggande budskapet torde således vara att det är nog säkrare att ge sina barn Mamma Scans köttbullar och korvar som innehåller 50% tillsattsämnen och "köttliknande ämnen" eller vad det så vackert brukar heta (och med lite tur därmed 50% kött..), en liten mcdonkan-burgare och en grillad, buruppfödd kyckling som legat uppvärmt 8 timmar i butiken.

Missförstå mig rätt, jag är ingen hårdför vegan som är ute och bränner scanbilar. Däremot tycker jag att diskussionen ofta blir helt absurd när man diskuterar vegemat för barn. Man jämför liksom barn som lever på tonårsvarianten av vegetarianism ('det är synd om kossan som dog, så jag äter bara pommes fritsen') med barn som växer upp på hemlagad, ekologisk köttsoppa och ekologisk uppfödda glada kycklingar och som till detta gladeligen mumsar i sig mammas hemodlade broccoli. Jag kanske ger mig ut på hal is här, men jag tror oftast det är tvärtom - undviker du kött tvingas du tänka till, du tvingas fundera lite och läsa på. Du kan inte förlita dig på mamma scan 6 dagar i veckan utan tvingas fundera hur du ska få in nödvändiga livsmedel som bönor och linser (och hur du ska förklä dem så att de går ner i små barnamagar). Varför lyftar man aldrig fram fördelerna med vegetarisk mat - ungarna får i sig grönsaker, du indviker nästan per automatik snabbmatsfällan, du drar drastiskt ner på mängden tilläggsskit som ungarna får i sig genom grillkorv och chicken nuggets, det är miljövänligare, det är billigare - och pengarna du sparar kan du lägga på att istället löpa högklassiga, ekologiska grönsaker.

Att ha barn kräver kunskap och ansvarstänkande och de allra allra flesta föräldrar gör så gott de bara kan och försöker förvärva den kunskap som krävs. Men det är inte bara vegetarianer som bör ha kunskap om näringslära - det borde alla ha! De allra flesta försöker ge sina barn så bra mat de bara känner till, har råd med och hinner/orkar laga. Men ska man diskutera riskerna med vegetarisk mat så ska man väl banne mig också lägga fram riskerna med mamma scan- diet också, där det enda grönsaksintaget består av en klick ketchup.

Ps. Sonen äter kött. Men jag tror han skulle må minst lika bra utan.

Labels:

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag tror att det är bra för barn att få i sig kött, de behöver få i sig lite annorlunda näringsämnen och fler aminosyror än vuxna.
Jag är inte vegetarian, men jag äter inte kött :) jag äter fisk däremot, och kyckling om det bjuds (jag tillagar det aldrig själv och det tar mer och mer emot att äta det) men i mitt kök tillagas bara vegetariskt. Okunskapen idag om vad människor bör inta för att uppfylla alla näringskriterier är enorm. Just det som du nämner om mamma Scans t.ex, all färdigproducerad mat innehåller en mängd tillsatser och konserveringsmedel som är farliga (detta är ju dessvärre fortfarande väldigt outforskat) och det är något som undgår de flesta verkar det som! Världscancerfonden har ju t o m utfärdat nya uppmaningar om att helt och hållet skippa leverpastej, köttfärs och annan välprocesserad köttaktig mat. Hur många vet det? En förälder som ger sitt barn vegetarisk kost är troligtvis duktigt påläst (men tyvärr inte alltid tror ja) om vad barnet behöver som kompensation för att inte äta kött.
Usch, jag tycker verkligen det är hemskt när jag ser föräldrar ge sina barn pasta med färdigköpt pastasås och lite mamma scans köttbullar eller falukorv.
Förhoppningsvis kommer fler bli medvetna om sina kostval och den halvfabrikerade maten kanske med tur minskar på marknaden..

12 February, 2008 22:58  

Post a Comment

<< Home