Wednesday, January 23, 2008

Gustav och jag

SVT har tydligen visat en serie om människor som flyttat mellan Sverige och Finland, kallad "Emigranterna". Detta har jag tyvärr helt missat och råkade titta på sista avsnittet mest av en slump. I detta avsnitt flyttar den unge Gustav Gnosspelius från Lund till sin flickvän i Helsingfors och berättar framför kamerorna om sina ansträngningar att lära sig finska, hitta ett jobb och skaffa vänner. Jag kände mig full av beundran inför hans beslutsamhet och ambition - vilken energi han lade ner på att lära sig finska! Finland lär vara det EU-land det är absolut svårast att få jobb i om du inte talar landets majoritetsspråk - inte ens städjobb eller liknande tycks gå att få utan kunskaper i finska. Men energiske Gustav låg på som en iller och hittade inom kort ett jobb som faktiskt var i rätt branch. Sen sjöng han i kör och jobbade som statist på Svenska Teatern och övade sin finska med alla han såg.

Jag fick lite ömma moderskänslor inför Gustav. Som Helsingforsbo sedan 8 (ÅTTA!!!!) år ligger ju de nyinflyttades våndor långt bakom mig. Finland är det enda land jag vet hur man bor i numera, jag vet hur det funkar, vart man ska ringa, vad man kan förvänta sig. Dessutom fick jag inte så lite komplex när jag såg hans energi - herregud vad gjorde jag när jag flyttade hit? Läste finska lite halvhjärtat, sökte jobb med vänsterhanden, låg i soffan och pillade navelludd i väntan på att en räkmacka skulle komma flygande som jag kunde lifta med. Vilket den gjorde... Gustav hade ambition, jag hade tur. Och nu är vi bägge lyckligt välintegrerade svedupellar i Helsingfors (som med jämna mellanrum svär mellan tänderna att 'i det här jvla landet...').

Labels: ,

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej!
Hur kommer det sig at du hamnade i Finland? Själv hamnade jag här(fiskars våren 05) tack vare kärleken. Men just nu är jag inne i en djup svacka och i mellanåt så avskyr jag allt och alla här..Det känns som att i Sverige är det alltid 3 bra alternativ här är finns det med nöd och näppe ett som kostar skit mycket typ och är inte riktigt som man tänkt sig..faen IKEA har blivit en oas typ! Det var igentligen Gustav G som jag sökte men hitta dig! Hur gör du för att trösta dig? Jag känner mig som Kristina i duvemåla..ruskigt hem längtan till något som inte riktigt finns längre. Oj vad jag skriver! Hör av dig på min mail s.svedberg@gmail.com om du vill! Kolla min blogg så får du liten hint på vad jag är för en!
Ha det!

02 February, 2008 17:03  
Anonymous Anonymous said...

Hej!

Jodå, det var kärleken som förde hit även mig! Men det var nu ett tag sen och jag känner mig ganska förfinskad faktiskt och trivs bra! Enda problemet är ju förstås språket, min finska kräver ju ännu lite finslipning...
Men jag tror att hemlängtan kommer med jämna mellanrum - oundvikligen! För mig var bästa vaccinet att bo hemma i stockholm under 9 månader - gud så jag längtade till Helsingfors sen!

06 February, 2008 11:09  
Blogger stefandsvedberg said...

hmm...det enda vaccinet som kanske skulle bita på mig att jag skulle bo i Skutskär..och ICAs köttfärs förtås!:)
Va bra att du funnit dig! Men jag är nog rädd att min hemlängtan kommer att knäcka mitt förhållande..

06 February, 2008 21:41  
Anonymous Anonymous said...

Hejsan! Här är faktiskt Gustav själv, det var kul att du såg programmet om oss! Programmet framställde mig verkligen i fin dager å visst var jag jätteflitig i början men sen jag började jobba går mindre tid till finskan. Så där har jag fortfarande min stora utmaning. Lycka till själv nu! Kanske möts våra vägar en dag..

23 February, 2008 16:40  

Post a Comment

<< Home