Wednesday, March 12, 2008

Ve den mor som bara är människa!

Det visste man ju genast man hörde det. Att Livsmedelsverkets nya rekommendationer gällande ammande kvinnor skulle dra igång en rasande debatt. Exempel här. Och man kan argumentera för/emot/för/emot hur länge som helst.

Det irriterande i denna debatt är däremot att man så snart överger fakta och börjar diskutera Moderskapet. Moderskapet - den sista heliga kon i vårt samhälle. När stora män på ålderns höst kan sitta och säga att ' jag var nog ingen bra pappa' och detta nästan ses som en merit - ja, han satsade ju allt på konsten/företaget/sin egotripp - så kan en mamma inte ens återanvända en gammal Alko-kasse när hon går till matbutiken utan att få grannskapets ögon i nacken och en brännmärkning som potentiell dålig mor. Jag har fortfarande svår ångest för att jag första dagens på sonens inskolningsperiod på dagis var helt darrig och svag och säkert allmänt förvirrad eftersom jag legat i någon slags magsjuka och detta var första dagen jag fick behålla en kopp te. MEN - eftersom detta var den 2 januari så är jag livrädd för att de måste ha tänkt att jag måste ännu vara bakfull efter nyårsafton! Och jag ville inte säga att jag haft magsjuka för jag visste inte riktigt hur dagistanter reagerar på detta - som att en nyligen tillfrisknad böldpestpatient kommit på besök? Så nu, drygt ett år senare, känner jag fortfarande att jag måste slå knut på mig själv för att visa att jag är en redig, pålitlig och i högsta grad nykter mamma. Skulle någon barnafader tänka detsamma? Ens om han varit bakfull på dagis den 2 januari?

Varför kan man inte som mamma konstatera att jag är en jättebra förälder för mitt barn - jag behöver inte bevisa det för hela världen. Och resten av världen behöver inte analysera varenda steg andra mammor tar - jobbar de för mycket, dricker de 10 cl vin fast de ammar, leker de tillräckligt pedagogiska lekar med sina barn, köper de tillräckligt ergonomiska skor och lär de barnen sova i sina egna sängar? Resten av världen behöver inte med förstoringsglas söka efter minsta spricka i bilden av den heliga, uppoffrande modern. Resten av världen kan istället fokusera på vad man ska göra med de fall där barn verkligen far illa, där föräldrar verkligen fallerar.

1 Comments:

Blogger K said...

Haller helt o hallet med dig! Kan ju inte stoltsera med att vara en god mor annu men snart kanske nan gang i framtiden. Men visst vore det battre om alla la energi pa att hjalpa alla de som verkligen ar utsatt an slanga ett elakt oga for att man anvander en gammal systembolagspase!! Du ar en super mamma som inte behover bevisa nat for omvarlden!! Inte ni andra super mammor heller for den delen!! I'm on your side!

12 March, 2008 15:23  

Post a Comment

<< Home