Monday, March 03, 2008

Euroviisut 2008

Eftersom det är lite av min hemliga mission i livet att presentera finsk kultur för mina landsmän - ett par Jari-fans har jag ju redan lyckats skapa och min mor läser med stor behållning alla finska böcker hon får i julklapp - så kommer här det jag vet alla svenskar väntar på: Finlands bidrag till Eurovisonen 2008. Teräsbetoni med Missä miehet ratsastaa. Översatt är gruppens namn Järnbetong (riktigt hårda killar alltså...) och låtens Där män rider. Hårdrock, what else? Lordi-effekten gav inte resultatet som jag hoppats på, nämligen att finländarna skulle inse att Euroviisut är värt att satsa på. Att de skulle ordna en glammig produktion med åtminstone några av landets riktigt stora namn både vad gäller låtskrivare och artister. Men nej då. Produktionen känns lika trist som vanligt. Greenroom ser ut som en bussterminal, den manlige programledaren har en skrynklig kavaj på sig och har glömt kamma håret (han är visst gammal radioreporter), publikläktarna är halvtomma. Lordi-effekten betyder däremot att finländarna nu minst 20 år framåt skall skicka rock i olika versioner till europafinalen. Visst klämde de in en riktig gammal schlagerstjärna (och då menar jag verkligen modell äldre), som till och med jag kände igen namnet på, i tävlingen men annars var det inte mycket att hänga i julgranen. Förutom förstås den unga söta tangokillen då - Jari Jr! - Mikael Konttinen, som jag höll tummarna för, men vad hälpte det? Han kom inte ens i topp 3. Nu var ju jag var ju inte imponerad Hanna Pakkarinen förra året heller, och för henne gick det ju förvånansvärt bra. För att inte tala om hur jag dissade Lordi inledningsvis! Så mig borde man inte lyssna på alls vad gäller de finska euroviisut-låtarna. Men en kvinna i yngre medelåldern (hö hö) som växt upp med Bra vibrationer, Eloise och Kärleken är evig kan inte bara börja digga finsk hårdrock sådär! Och som Mark Levengood en gång uttryckte det: finnarnas schlager handlar om att gå ut i skogen och ta livet av sig, svenskarna sjunger om att spela ping-pong i Borås. Klart det tar minst ett decennium att anpassa sig.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home