Tuesday, February 26, 2008

En o-rosa morsa

Den här rosa-på-pojkar-diskussionen börjar kännas lite gammal.

För det första: har vi inte kommit fram till att det är skittöntigt att påstå att pojkar inte kan ha rosa/lila/glitter/hjärtan/prinsessor eller vilket mönster eller färg som helst. Det är kläder vi pratar om! Eller möjligtvis leksaker eller inredning. Ta det som är fint och färgglatt!

För det andra: borde inte genusdiskussionen ta nästa steg nu? Räcker det med att köpa en tröja med rosa prickar till sin son för att vara en (genus)medveten förälder som minsann inte tänker stoppa sina barn i fack? Eller borde man kanske tänka lite längre? Tänka på hur man tilltalar sina barn, vad man förväntar sig av dem - vad samhället förväntar sig av dem?

Jag har aldrig fattat varför små pojkars rörelseutrymme är så mycket mer begränsat än vuxna mäns. Män går på jobbet i rosa skjorta, byter blöjor och drar barnvagn. Små pojkar ska ha khaki-tröjor med spindelmannen på och få alla bilar i leksaksaffären, men en dockvagn - sällan. (Det här har jag skrivit minst 5 gånger förut känns det som.) Själv gör jag förstås så gott jag kan, men jag har problem med det här med rosa. Inte för att jag har en pojke, utan just med färgen rosa. Jag är den mest o-rosa person som finns. Jag äger inte en rosa pryttel, än mindre ett rosa plagg. (Nu ljög jag, jag har en gigantisk, grisskär t-shirt från en nedlagt schlagerbar som min goda kollega förärat mig. Den har jag som gravidpyjamas. Jag ser magsjuk ut i den.) Så ska jag då köpa rosa plagg till min son för att visa vilken medveten, fördomsfri och häftig morsa jag är? Att köpa rosa känns för mig lika onaturligt som att köpa spindelmannenkläder (ack så oestetiska!). Eller kunde man kanske komma fram till att en färg är en färg är en färg - och vilken färg ens barns kläder har är en detalj - inte oviktig, men en detalj - när det gäller barnuppfostran?

Och som slutkläm kan jag meddela att jag shoppade upp hela marslönen på Me&I-barnkläder i helgen. Både lila och brunt och grönt och blått och orange fanns på beställningslistan.

Labels:

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nej, man ska inte köpa rosa kläder för sakens skull - det är min bestämda uppfattning, men man ska ta till vara på varje tillfälle man har att gå emot strömmen om det är dit ens vilja tar en!

26 February, 2008 22:07  

Post a Comment

<< Home