Saturday, February 16, 2008

Airplane!

Fy fan vad jobbig hemresan var. Fyfanfyfanfyfan. Att hostig, trött och snorig, mörbultad och tämligen gravid tillbringa 8 timmar, eller med andra ord - hela natten - i ett flyplanssäte utformat som en rutchkana tär på krafterna. Enormt. Att sedan som bonus behöva vänta ett par timmar på nästa flygplats för få tillbringa ytterligare ett par timmar i en ännu obekvämare stol kändes ungefär som att ta en kölapp för att få naglarna utdragna. Inte konstigt att Finlands utrikesminister stirrade förskräckt på mig, undrandes hur detta hålögda vrak till havande kvinna, iklädd mjukisbrallor med knän och fleecetröja som slutade strax nedanför naveln*, hamnat i business class, strax bakom honom och hans entourage. Nu, två dygn senare har jag någotsånär återvänt till livet. Aldrig mer långflygningar i välsignat tillstånd! Är man så handikappad att man inte ens kan fixa en ordentlig shoppingrunda** är ju resan helt bortkastad, bara plågorna kvarstår.

Annars är det konstigt vad föräldraskap kan göra med en. Någonstans över Atlanten drabbades flygplanet av en turbulens som jag aldrig tidigare upplevt. Folk höll bokstavligen på att flyga ur sätena (vilket kanske inte var så konstigt med tanke på rutschkanedesignen, men ändå). Jag har inte tillstymmelse till flygrädsla, det är väl någon slags brist i självbevarelsedriften (det har jag ju varit inne på redan tidigare) och inte heller nu blev jag rädd. Jag blev mest trött. Med ett barn i magen och ett annat hemma var det inte ett alternativ att vi skulle störta och jag skulle dö. Måste nu planet nödvändigtvis störta så får jag väl simma då. Och det blir ju jobbigt, jag som fuskat till mig Simborgarmärket och som nu var i ett sånt katastroftillstånd med ryggont och nästäppa och gud vet allt. Skitjobbigt att simma ända till Irland ju! Men , en gravid småbarnsmorsa has to do what a gravid småbarnsmorsa has to do, liksom. Åtminstone slapp jag det där Atlantsimmet. Man får vara tacksam för det lilla.

Förtydliganden
(*) Obs, jag hade en annan tröja under, jag har inte kört Britney-goes-sunkig-bankjurist-looken, då hade väl stackars Ilkka dött av chocken.

(**) Dock fixade jag min mugghållare till barnvagnen!

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home