Sunday, May 21, 2006

Eufori

Jag är frälst. Jag är euforisk. Jag trodde aldrig jag skulle få uppleva denna historiska stund. FINLAND VINNER EUROVISIONEN!! Det är underbart, det är helt sannslöst, galet underbart!!

Jag har förträngt alla negativa tankar jag någonsin kan ha tänkt om Lordi. jag älskar dem. Jag vill ha en stor bild på dem framför datorn. Jag funderar att täcka vår hemska väggmåling med en jättebild av Lordi. 2007 blir ett fantastiskt år - Eurovisonfinal i Helsingfors. Halva släkten har redan meddelat att de kommer.

Segern stod klar drygt en timme in på söndagen. Samma söndag som sonen fyllde ett år. Vilken dag.

Tvs kvällsnyheter inledde med ett 10 minuters inslag om Lordis seger, med bla en allvarlig intervju med statsminister Matti Vanhanen om organiserandet av nästa års tävling.

På fredag är Lordi på Salutorget. Och jag med.

6 Comments:

Blogger steffanie said...

Jag är fortfarande helt mållös! Vilken grej! Vilken otrolig skräll!!! Jag gapade så hela Skåne kunde höra det när Finlands seger stod klar! Boka in mig till finalen - I'll be there!

23 May, 2006 09:20  
Blogger steffanie said...

Har föresten helvetet frusit till is nu då eller? Minns du att du sa det? ;-) Gratta hela Finland från mig - jag är så glad så glad!

Och gratta F också! Vilken kanonfödelsedag han fick!

23 May, 2006 09:23  
Anonymous Anonymous said...

Ja Steffanie detta är stort, närmast ofattbart. Och en sanslöst skön och välförkänt käftsmäll på hela ESC.
Dock finns ett par problem om man nu törs strö lite smolk i den monstruösa glädjebägaren.
1. Såvida inte Lordis scenutstyrsel och masker tål maskintvätt i 90 grader lär de snart ruttna av all intern-sauna-svett.
2. Ett ekonomiskt ras väntar det finska folket till följd av extrema telefonräkningar.
3. Nästa års tävling känns poänglös. Nu har man sett allt. Fast det är klart någon kanske skickar rappande trädgårdstomtar eller acapellalallande siamesiska tvillingar (i varsin tonart)...?

23 May, 2006 10:03  
Blogger steffanie said...

Jacob - detta är bara början! Lordi har banat vägen för en helt ny inriktning för ESC. En melodifestival i tiden helt enkelt! Jag säger som Gert Fylking - ÄNTLIGEN! Borde vi föresten inte ha ett rep om schlagerns historia i Allt om historia? :-)

23 May, 2006 10:19  
Anonymous Anonymous said...

Svar: Nja...

23 May, 2006 10:21  
Blogger rabarber said...

Jo, klart ni ska ha med schlagerhistoria! Jag menar, världspolitiken avspeglar sig ju i denna tävling och man kunde faktiskt göra en jätteintressant artikel om detta. Jag lovar köpa det numret!

Och ja, detta är bara början, nu kan vad som helst hända. Alla som tjatar om att Lordi och Litauens bidrag förstör tvävlingen har helt fel. Så länge länder skickar bidrar som sätter känslorna i svall så blomstrar ESC. Det är när det bara förekommer ointressanta falsksångare som Portugal och Frankrike som tävlingen dör.
Men, frågan kvarstår vad som händer nu. Om alla Sveriges bidrag sedan 1974 låtit som nån variant på Abba - ska nu alla Finlands bidrag vara Lordi- varianter?

23 May, 2006 13:15  

Post a Comment

<< Home