Wednesday, March 14, 2007

Mer än honom i alla fall

"27 oktober 2006

Ibland undrar jag om kvinnors ofta diskuterade dubbelarbete -betalt pa arbetsplatsen, obetalt hemma - beror pa storsta delen pa kvinnorna sjalva. Pga av att de valt agg som till makar och fader. Idag stod en man i yngre medelaldern som vantar sitt andra barn inom nagra manader och predikade for tva yngre medarbetare, en man och en kvinna som bagge vantar sina forsta barn inom den narmaste framtiden, att de forsta manaderna efter ett barns fodsel ar mannen total overflodig sa han kan lika garna vara pa jobbet hela tiden. Tipsen riktade till den yngre manliga kollegan var av typen att "kop inte hem alla babysaker ni behover - du kommer tacka gud for all ursakter du har att lamna huset". Den kvinnliga medarbetaren, men magen i vadert, forsokte forsynt papeka att pappan kan ju alltid ta viss auppgifter, som att lagga barnet pa kvallarna. "Ha, fnos den blivande tva-barnspappan, det ar bara biologi de forsta manaderna, bara biologi. Dar har pappan inget att gora." "Ja", sa jag "men kanske pappan kan halla barnet medan mamman tar ta en dusch och ata lite frukost?". Men nej da, mamman duschar medan barnet sover, om nyblivna mammor ens ska envisas med att duscha. Jag borjade nu bli lite brydd och sa att det ar ju faktiskt oftast 2 personer som skaffar barn tillsammans och da far kanske pappan se till att krava att fa atminstone halla i sitt barn lite, om nu mamman inte slapper ifran sig det lilla knytet frivillig. Han ar ju anda foralder till barnet!" Da fick jag det fantastiska svaret "Det marks att du aldrig varit i narheten av ett nyfott barn". Hmmm. "

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Åh vad jag saknar din blogg!!! Kan du inte börja igen?

18 September, 2007 12:00  
Anonymous Anonymous said...

Jo jag har faktiskt funderat på det, men jag kommer liksom inte på något att skriva....! Kanske alla mina åsikter tog slut?

18 September, 2007 21:07  

Post a Comment

<< Home