Sunday, May 11, 2008

Hemma bra men borta bäst

Eftersom min förra förlossning sattes igång på sjukhuset, så har jag ju aldrig upplevt det där med hur det funkar när det sätter igång naturligt, hemma. Funderingar hur och när man ska åka in till BB är lika aktuella för mig som för en förstagångsföderska. Men med tillägget att vi dessutom måste klura ut när det är dags att inkalla barnvakten. Eftersom jag nu drömmer om att tillbringa max 2 timmar i själva förlossningssalen - plopp ska det säga bara - så vill jag följaktligen stanna hemma så länge som möjligt. (Säger jag NU ja, jag vet.) MEN, jag vill för allt i världen inte stanna hemma för länge. Jag vill inte riskera att det ska säga plopp i hallen. Jag kan se mig själv profylaxandas och äta Marabou schweizernöt i soffan i ett par timmar. Jag kan inte se mig själv föda barn hemma. Det finns ju en kategori kvinnor som faktiskt vill göra det. Tydligen föder 1/3 av alla holländska kvinnor sina barn hemma. Ännu ett tecken på att holländare är lite egna, om ni frågar mig. (Men jag är ju lite traumatiserad efter att ha tvingats dela toalett med en holländska som aldrig köpte toalettpapper, men det är en annan historia.) Men det finns visst folk här uppe i nord som också helst av allt vill föda hemma. I hemmets trygga vrå. Har man en treåring hemma så är det även hemmets röriga vrå full med intorkade makaroner och Brio-tåg överallt. Hur avslappnande kan det vara? Att mellan varje värk tvingas stirra ett jättestor dammråtta i vitögat. Eller att i väntan på krystvärkarna tänka att 'jo, men jag hinner nog vika lite tvätt under tiden'.

Men för att för att vara förberedd på allt surfade jag in på Föreningen Föda Hemmas hemsida. De har en massa praktiska tips på hur man ska förbereda sig för en hemförlossning. Man vet ju aldrig var det säger plopp, så man bör ju vara förberedd på det mesta. Deras handfasta råd verkar ju bra.
"* Ladda upp med sax och bomullsband (om barnmorskan inte hinner fram med sin väska i tid) - glöm inte att sterilisera i kokande vatten före! "
Ja men det låter ju vettigt. Men en del tips gör mig nog lite förbryllad, vad med dessa:
"* Köp plastad frotté till sängen. Ett duschdraperi går också bra"
Duschdraperi! Det kanske fungerar om man har sån där lyxvariant i tjock bomull som finns på exklusiva hotell. Men har man nylonvarianten från Anttilas reakorg så måste det ju bli hemskt halkigt att stånka runt på sitt duschdraperi. Rena Papphammar föder barn, typ.
"* Trätratt för att kunna lyssna på babyn under arbetet. Köp en meterlång lavemangsslang med en diameter som passar i trätrattens lyssnarände. Sätt tratten mot magen och den andra änden av lavemangsslangen i ditt öra; på så sätt kan du själv lyssna på barnets hjärtljud. Det kan vara lite kinkigt att höra, så försök att vara stillsam med fingrarna som håller slangen."
Just det, en lavemangsslang. Var i hela friden köper man en sån? På apoteket verkar de inte direkt ha slang på metervara. Kanske Bauhaus? "Ursäkta, var har ni lavemangsslangarna? Jaha, bredvid gödselspridarna, tack så mycket". Undrar vad lavemangsslang heter på finska? Den glosan har jag aldrig haft, trots 8 års finskastudier.
"
* Värmekälla, kanske en kupévärmare? ".
Ja, mysigt ljud! Skit i panflöjtsmusiken, surret av en kupévärmare är väl ett mer orginellt ljud att möta när man gör entré i denna värld.
" * Stark lampa att inspektera bristningar med."
Ursäkta, men är alla hemföderskor profesionella akrobater, eller bara gummimänniskor av naturen?

Sidan kommer med lite modetips också. Hemsydd förlossningsklänning rekommenderar de. Eller ett gammalt nattlinne. Men jag som tycker en av de stora fördelarna med ett eget hem är att man kan se ut lite som man vill, inklusive gå med rumpan bar om det inte stör någon annan hemmavarande. Att sitta och sy en förlossningsklänning för att ha hemma på sitt eget duschdraperi låter mycket märkligt.
För tiden efter tipsas om:
"
* Förlossningsbindor (Apoteket).
* Gamla avklippta nylonstrumpbyxor som trosor för att få plats med bindorna."
Är det månne så att hemföderskor bara har ärtiga silkesundisar från Chanel, och inte äger några urtvättade Lindexkalsonger med taskig resår som de kan offra? Så att de därför måste ha avklippta nylonstrumpbyxor på sig de första dagarna efter förlossningen - som om inte livet var svårt nog ändå den tiden?! Kanske man kan starta en insamlingar av gamla lindextrosor och donera?

Jag måste säga att BB känns ganska lockande. Kanske jag ska åka och sätta mig i väntrummet redan nu. Med 1 kilo Marabou schweizernöt och en kasse gamla lindextrosor. Men utan lavemangsslang.

1 Comments:

Blogger steffanie said...

Du får födriva övertiden med att läsa min chefs indignerade inlägg om mammorna som har så fanastiska mammor: http://www.tidningenhennes.se/hs/BlogEntryPage.aspx?id=65683&blog=14&entryid=122

11 May, 2008 23:11  

Post a Comment

<< Home