Sunday, May 11, 2008

Som Candide sa

Trots att jag idag använt mig av ett av de klassiska tipsen för att få igång en förlossning - knäskura golv - verkar det rätt stillsamt. Hela helgen har varit mer eller mindre ett enda långt arbetsläger, men nu är faktiskt kolonilotten i ett sånt skick att vi rent teoretiskt skulle kunna åka dit och bara ta ett glas saft och njuta av vårt blommande plommonträd. Idag firade vi mors dag på de nyoljade trädgårdsmöblerna (bara lite kladdiga) och det kändes faktiskt, på ren finlandssvenska, helt ljuvligt att sitta i sin egen lilla täppa och äta rabarberpaj, bakad på rabarber från stugknuten!

Jag blir mer och mer övertygad om att kolonilotter är helt genialiska. Bakom det blommande plommonträdet syns ett kyrktorn och höghus. Genom humlesurr och fågelsång skär ibland en ambulanssirén igenom. Storsstad och trädgårdsfröjd, på samma ställe.

Vi har dessutom planterat. Va, låter väl ganska proffsigt! Sonen och jag öste ner lite blandade lökar i en död rabatt. Ingen aning vad det är, men det var blå blommor på kartongen. Växer det så växer det. Och med sin far sådde sonen morötter och sallad. Växer det så växer det. Om inte så finns det ju grönsaker i mataffären på promenadavstånd.

1 Comments:

Blogger K said...

Later helt underbart! Jag ser fram emot att dricka saft och ata nyskordade morotter i er bersa! ;)
Bra att du haller dig aktiv, snart sager det plopp innan du ens hinner tanka... kankse...

Kram kram

12 May, 2008 10:42  

Post a Comment

<< Home