Monday, May 16, 2005

På spaning

Att hundägare ofta behandlar varandra som vore de medlemmar i en hemlig sekt är känt för mig sedan länge. Ofta nickas det eller småles lite igenkännande till de man möter regelbundet på morgonpromenaden. De riktigt hurtiga drar till med "Huomenta/ Go' morron!" Jag förstår fullkomligt varför hundar både anses bidra till ett friskare och mer socialt liv - och anses vara ett utmärkt raggningstrick. Hundägare har koll på varandra, helt enkelt.

Nu när jag traskat omkring och varit ledig i fem veckor lägger man ju märke till andra som är daglediga - studenter, pensionärer, småbarnsföräldrar, skiftarbetare och så förstås andra höggravida på tvångsledighet. Och just denna sista grupp håller jag förstås ett öga på och jag tror nog de håller ett öga på mig också. Man funderar vem som har kortast tid kvar, om det kanske är nån man kommer stöta på på BB och man kan spana in vad den andra hittat för ytterplagg, om de tom har en jacka som går att stänga! Så långt går det inte att man hälsar på varandra, man spanar mera in varandra i ögonvrån.

Detta får mig att fundera vilka andra grupper som håller koll på varandra. Barnvagnsförare? Äldre herrar med överkammad flint? Rullatorburna? Skejtare med brallorna nere i knävecken? Varmkorvsätare? Cyklister med hjälm? Tjejer med hennafärgat hår? Banktjänstemän? Det skulle onekligen vara intressant att kartlägga vilka osynliga kopplingar som finns okända människor emellan på offentliga platser!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jodå, vi som går med stavar håller också koll på varandra. Men jag biter ihop när jag ser en passgångare, eller störtloppsgångare. Skrattar först när jag passerat.

Vad gäller att föda barn till schlager så gick det utmärkt att göra det till Mozarts 21:a pianokonsert för 29 år sen. Enda nackdelen är att jag fortfarande krystar när jag hör den, varje gång! Så passa dig för att föda till just den vinnande låten!

Om du vill ha lite bäbisläsning medan du väntar, så skriver mitt barnbarn dagbok om livet och vad där förkommer på min hemsida, bokblad.com

18 May, 2005 17:15  

Post a Comment

<< Home