Thursday, May 12, 2005

Pös-svenskar!

Hå hå hå, jag säger då bara det. Som svensk i Finland borde jag ju pösa över av stolthet. Tyvärr känner jag bara raka motsatsen, jag är pinsamt berörd över att svenskarna måste - åter igen - slå sig för för bröstet och med sjävgod stämma förkunna för världen att - jo, vi är nog bäst. På allt.

Jag brukar vara den första att, när jag blir irriterad över vad som helst, väsa något om "det här j-vla landet" och mena Finland. Ett ganska vanligt expat-beteende har jag förstått, men det betyder inte att jag så här på avstånd kan se en hel del brister hos Moder Svea också. Så bara för att Lasse Anrell gjorde mig så irriterad ska jag lista en massa saker som är bättre i Finland än i Sverige:

- Sjukvården (och inte bara av den anledningen att inte halva befolkningen är sjukskriven här)
- Bostadsmarknaden i Helsingfors (dvs man KAN få tag på en lägenhet, o-svart)
- Skolan (det svenska skolsystemet är ett skämt i Finland. Inte helt rättvist, men de finska barnen presterar onekligen bättre)
- Butikers öppettider på vardagar (till 19-20- 21!)
- Nationaldagsfirandet (värdigt och vackert. Vad tror ni 6 juni blir som ledig dag? Jag gissar på en massa supande.)
- Coolare majoritetsspråk (Finnarna är mäkta stolta över sitt språk, med all rätt.)
- Statsöverhuvudet (vad vore kungen om han inte vore kung? Tarja H är smart, stark och varmhjärtad - och dessutom demokratiskt vald)
- klassiskt musicerande ( I Sverige tror man ABBA är klassisk musik)
- Bröd (tyvärr är ju jag, som uppväxt på Skogaholmslimpa, helt förstörd. Jag kan inte uppskatta rågbröd. Men jag inser ju att det är så bröd borde vara, inte som den svenska, sockrade skumgummivarianten)
- Design (jo då, svenskarna försöker nog, men det känns som att finländarna inte ens behöver försöka så mycket. De bara gör det. Designar snyggt och roligt.)

Så det så. Och när jag sen blir förbannad på nån idot som ska prata skit om Sverige så gör jag en tvärtom-lista!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home