Wednesday, September 07, 2005

Reflektioner från en kassakö

Besökte mataffären i morse. En dam tilltalade oss i kassakön och kallade flera gånger sonen för "hon". Säkerligen för att han hade en röd body och en solhatt med nyckelpigor på. Det vet ju alla att bara tjejer kan ha kläder dekorerade med nyckelpigor. Hujeda mig, tänk om pojken nu blir homosexuell damfrsör!? Det vore ju i och för sig jättebra med tanke på hur jag ser ut i håret.
Det är verkligen ingen stor grej för mig om sonen tros vara flicka - det är ju faktiskt inget fel på att vara det. Däremot blir jag förvånad över att rött så tydligt tycks signalera tjej. Hade han haft rosa ballerinaklänning och rosett i håret kunde jag möjligtvis förstå att man gissade på att det var en flicka. Men en röd timberland-body och en solhatt med nyckelpigor? Det är inte mycket svängrum i könsrollerna, framför allt inte för bäbisar!

Vad damen ville oss? Ännu en av dessa bäbispoliser. Finns det verkligen så många av dem, eller är det jag som framstår som en så hemskt dålig mamma? Nästa tant som kommer med goda, oönskade råd löper hög risk att få en begagnad blöja i huvudet. Ska börja spara på dem nu.

1 Comments:

Blogger Bloggblad said...

Spara alla blöjor! Du är bara i startfasen ännu!
Lyssna noga nu: Flickor ska ha ROSA kläder och pojkar ska ha BLÅ!!!

När mina vuxna barn ser (pga att barnbarnet älskar att rota i den lådan och klä på dockorna) sina babykläder påstår de att de blev hjärntvättade: Brunt, orange, rött, gult, vinrött.... Vi trodde på 70-talet att vi hade fått bort rosa/ljusblåttänkandet... Ack så fel vi hade - det slog över åt andra hållet i stället...

09 September, 2005 17:07  

Post a Comment

<< Home